بلاگ

چگونه دایره واژگان (Vocabulary) خود را تقویت کنیم؟

دایره لغات چیست؟

اول از همه لازم است تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که اصلاً دایره لغات به چه چیزی می‌گویند و بعد به سراغ راه های تقویت و گسترش آن بپردازیم. دایره لغات در واقع به مجموعه کلماتی می‌گویند که شما تا کنون یاد گرفته اید و ازشان استفاده کرده اید. هر چقدر این دایره گسترده تر باشد، قطعاً فن بیان شما هم قوی تر خواهد بود و می‌توانید قدرتمندتر صحبت کنید و در جمع بدرخشید. در ادامه قرار است راه هایی را بررسی کنیم که می‌توانند این دایره شما را گسترده و گسترده تر کنند و بهترین اتفاقات را برای بیان تان رقم بزنند.

تقویت دایره واژگان (Vocabulary) وسیع و قابل قبول، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم در یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری است. گفته شده که با بلد بودن کلمات و ضعیف بودن در گرامر شاید اشتباه صحبت کنید، اما دست کم می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید! اما از طرف دیگر اگر دایره واژگان شما ضعیف باشد، گرامر قوی شما چندان به درد شما نخواهد خورد چون ابزار اصلی برقراری ارتباط را در اختیار ندارید!

یک واژه نامه شخصی داشته باشید.

این روش یکی از قدیمی‌ترین راه‌های تقویت دایره لغات است. خیلی از ما احتمالا تجربه داشتن یک دفتر لغت شخصی را در دوران مدرسه داشته‌ایم. این کار شاید چندان جذاب و مدرن به نظر نیاید اما هنوز هم یکی از بهترین روش‌های تقویت دایره واژگان است.

تکرار کنید!

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید “تکرار، مادر یادگیری است.” درک این موضوع بسیار ساده است: روش کار مغز انسان این گونه است که هر چیزی که برایش تکرار می‌شود را بهتر به خاطر سپرده و به کار می‌برد. این موضوع منحصر به تقویت دایره واژگان نیست، حتما مهارت‌های عملی هم اینگونه هستند.

به هر کلمه جدیدی که یاد می‌گیرید مفهوم بدهید.

مطالعه نشان داده که مغز ما کلمات یا جملاتی را بهتر یاد می‌گیرد که به یک تصویر یا مفهوم مشخص لینک شده باشند. برای مثال برای یاد گرفتن واژه Crunchy (به معنی ترد و شکننده) می‌توانید آن را به چیپس‌های کرانچی داخل سوپرمارکت‌ها ربط بدهید که معنی آن را بهتر درک کنید. این ارتباط‌ها فقط کافی است از نظر خود شما درست باشند و لزومی ندارد برای همه از نظر منطقی با عقل جور در بیایند.

مطالعه کنید!

اهمیت مطالعه دیگر نیازی به توضیح ندارد. خواندن متن از هر نوع؛ چه کتاب باشد و چه روزنامه و چه محتوای آنلاین، یکی از بهترین‌ روش‌های تقویت دایره واژگان زبان انگلیسی است. با این کار نه تنها همیشه کلمات جدیدی یاد می‌گیرید بلکه آنها را در جمله مشاهده کرده و کاربرد آنها را هم بهتر فرا خواهید گرفت.

از بازی‌ ها و اپلیکیشن ها استفاده کنید.

این کار یکی از بهترین روش‌های تقویت دایره واژگان در زبان انگلیسی است. این روزها اپلیکیشن‌های فراوانی وجود دارند مثل Duolingo، Memrise و QuizUp که قبلا هم درباره بعضی از آنها توضیح داده‌ایم و می‌توانید در اینجا درباره اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی بیشتر بخوانید. نکته دیگر این است که این اپ ها معمولا به شکل واژه محور (Vocabulary Centered) به آموزش زبان انگلیسی پرداخته و از روش تکرار برای آموزش واژگان استفاده می‌کنند.

شما از چه روش‌هایی برای تقویت دایره واژگان خود استفاده می‌کنید؟ ما را از نظرات و تجربیات خود محروم نکنید!

اشتراک گذاری:
Share on telegram
Share on twitter
Share on facebook

هنوز عضو نشده اید؟ نام‌نویسی